Abstracts

oriented one. The journal’s purpose was to give voice to the extensive secular,
nationalist activity in Hebrew and Yiddish that was taking place in Antwerp, in
communities throughout the Jewish world, and in Eretz Yisrael. It also contains harsh
criticism of community institutions, particularly, the “partisan” ones.

The study reviews the contents of both editions, examines the editors’ and
contributors’ biographies, and concludes by describing the scant responses to the

journal’s reception, which demonstrate that Moznaim never really resonated, and that
silence was its lot.

16¢



Abstracts

secular, religious, and ultra-Orthodox press in Israel during that period. The research
was conducted using a mixed method content analysis: a quantitative content analysis
of a sample of news items aimed at systematically monitoring the number and rate of
gender references to Meyerson during 1955, alongside a qualitative content analysis
involving a deep and critical examination not only of the amount of gender bias but
also its nature, character, and direction. The findings indicate significant differences
between gender coverage in the partisan versus the general press, as well as in the
secular versus the religious and ultra-Orthodox press. The article's conclusions point
to the historical anchors of the central theory in the fields of political communication
and gender today, and raise the possibility that gender bias toward female politicians
in society, politics, and the media was widespread much earlier than was commonly
thought. In the context of Golda Meir, who later became the fourth prime minister of
Israel, the article challenges her famous statement, according to which being a woman
never played a role or harmed her throughout her political career.

THE PRE-MOZNAIM MOZNAIM
NURIT GOVRIN

This study describes a Hebrew-language literary journal titled Moznaim—a Non-
partisan Biweekly, published in Antwerp, Belgium, and edited by Yosef Yirmeyahu
Glas and board member Yom-Tov Lewinsky. Its subtitle was “Devoted to Life and
Literature.” The journal ceased publication after two issues, the first appearing on
December 1, 1926, and the second later that same month. It should be noted that
Moznaim was not a particularly important journal. Its significance lies mainly in its
place of publication, as a journal in the Hebrew language.

This literary journal should not be confused with Moznaim, the journal of
the Hebrew Writers Association, which made its debut on March 15, 1929, and is
published to this day. Whoever gave the name Moznaim to the Writers Association
journal almost certainly did not know about the Moznaim that preceded it in Antwerp.

The history of Hebrew literary journals shows that short-lived journals outnumber
long-lived ones by far, and should undoubtedly be restored to the map of Hebrew
literature and literary journals. The main significance of these “short-lived” journals
lies in their role as incubators for budding young writers. In fact, Hebrew journals in
the Diaspora were established wherever a group of writers gathered, sketching the
map of Hebrew culture among the Jewish people.

Earlier, Antwerp was a place where one would least expect to see a Hebrew literary
journal. However, after the Bolshevik Revolution and the flight of Jews to western
Europe, including Antwerp, the community grew and its traditional Haredi-religious
complexion changed. The city became the seat of a Hebrew nationalist, and even
Zionist Jewish center, a place well suited to the publication of a Hebrew journal.

Informative articles that took up approximately one-quarter of each edition of the
journal are the most significant part of the publication, as they make it a locally-

15¢



Abstracts

a peak; most of the immigrants had no address and some of them had not yet been
issued identity cards. The country was experiencing an acute economic crisis; the
future of Jerusalem was unclear; and the echoes of the Altalena Affair, the murder of
Count Bernadotte, and the dissolution of the Palmach had not yet subsided. Due to
these conditions, it emerged that although preparation for the elections was lacking, it
was clear that even if the election date had been postponed, given the way things were,
already foreseen irregularities would not have been resolved.

Many studies have been conducted on various topics related to the 1949 elections.
The goal of this research is to innovate by taking a synchronous approach and
explaining the quantitative aspects of election propaganda as expressed in the Israeli
Hebrew press, from January 9, 1949, until election day. As part of this approach, party
propaganda publications were located in a defined textual space and domain: daily
newspapers in Hebrew. Each party was represented by a letter (or two) that was also
printed on the ballot papers in the polling booths. This symbol appeared in a variety
of propaganda publications in the press. The data collected was used as the basis for
a quantitative analysis and for providing answers to the research questions: What was
the distribution of propaganda advertising, according to the dailies, according to the
contending parties, and over the days of the election campaign?

Analysis of the findings led to a number of conclusions, the main ones being: During
the election campaign, party propaganda was published continuously in the dailies
every day, except Saturday. Large parties distributed it every day of the campaign,
while smaller ones did so only on selected days, probably due to budget constraints
and not for ideological reasons. Prominent left- and right-wing parties such as MAKI
and Herut published almost exclusively in their party dailies, Kol Ha-Am and Herut,
respectively, while other parties did not use these papers at all. Based on the scope
of election ads in the dailies, Fridays were preferred days for publication. The weight
of independent dailies was quite high relative to their share of the total of all dailies.

“CAN A WOMAN SERVE AS MAYOR ACCORDING TO
HALACHA?” GOLDA MEYERSON AND PRESS COVERAGE
OF THE 1955 CAMPAIGN FOR MAYOR OF TEL AVIV

GILAD GREENWALD

In July 1955, the Tel Aviv City Council elections were held in which Golda Meyerson
(later, Meir) ran for mayor as the leader of Mapai’s list for the council. Although Mapai
won the largest number of seats in the city council, following the campaign, Meyerson
stood at the center of a political, social, and religious dispute in which representatives
of the religious Agudat Yisrael, Ha-Mizrachi, and Ha-Poel Ha-Mizrachi in the council
refused to support her candidacy for mayor because she was a woman. The article
presents an analysis of the media coverage of Meyerson months before the mayoral
election campaign began, during it, and during the political dispute after it ended.
The emphasis is on gender framing in the general and partisan, as well as in the

14¢



Abstracts

“IT’S FORTUNATE THAT MAHMOUD DARWISH PASSED
AWAY BEFORE SEEING THIS PAGE”: INTRA-ARAB
DISCOURSE ON THE “WRITE DOWN, I AM AN ARAB”
FACEBOOK PAGE

HILA LOWENSTEIN-BARKAI

Since the advent of the Internet, numerous studies have investigated how marginalized
groups use online space as a platform to express their views due to their exclusion
from mainstream discourse. Among these studies, digital platforms, especially social
networks, have been found to offer a domain for the emergence of counterpublics—
discursive arenas where group members articulate divergent interpretations of their
identities and needs. While most literature on digital counterpublics analyzes their
modes of operation and formation, scant attention has been given to how they are
experienced and interpreted by group members. This is in spite of the fact that
investigating the interpretations surrounding digital counterpublics may enhance
our understanding of their contributions, as well as limitations, to the construction
of collective identities. In order to address this theoretical gap, this study examines
the Facebook page “Write down, I am an Arab,” which serves as a platform for the
counterpublic of the Arab minority in Israel. It combines interviews with the page's
participants with thematic analysis of user comments made by Arab respondents to
their posts. The results reveal a significant discrepancy between two groups. While
the page's participants and some commenters espouse a publicist approach, which
advocates the presence of Arab voices in the public sphere, others prefer a separatist
line, arguing that seeking recognition from institutions and mechanisms that have
historically excluded them may impede their efforts to obtain recognition and equal
rights. The latter group harshly criticizes the page and its participants. The findings
highlight two main conclusions about counterpublics: first, they are not homogenous
and not automatically legitimized by group members; second, the main point of
contention among them lies in recognition or non-recognition of the hegemonic group.

ELECTION PROPAGANDA FOR THE CONSTITUTIONAL
ASSEMBLY IN THE ISRAELI PRESS, 1949

MOSHE HARPAZ

On January 25, 1949, citizens of Israecl went to the polls for the first time since the
establishment of the state to elect 120 members of the Constituent Assembly, later
the Knesset. The elections were held when the country was in a state of political,
economic, and social uncertainty. The conflict with Arab countries and the Arabs
of Israel had not yet been settled. Although a ceasefire prevailed in the three weeks
preceding the elections, the War of Independence was not yet over: the country's
borders were only ceasefire lines and the armistice agreements, which determined
the limits of Israeli territory until 1967, had not yet been signed. Immigration was at

13¢



Abstracts

“impotence” of the Wali of Damascus. Subsequently, most of his articles would focus
on the Damascus massacre and Christian scheming against the Jews, who supposedly
collaborated with the murderers.

The regional foreign correspondent Bril competed, as often happens in foreign
reporting, with the knowledge and interpretations of the foreign editor sitting in the
newspaper headquarters—in this case, David Gordon, who was recruited by Ha-
Magid in England. Before the newspaper again used the services of its Eastern Affairs
correspondent for the column “The Orient (or Eastern) Land” (Eretz Ha-Kedem),
Gordon himself preferred to report on the horrors that fascinated the world press and
to analyze the international aspects.

In general, compared with the epic portrayals, reported from a distance and based
on the European press, with an accompanying geo-political commentary in Gordon's
articles, Bril highlighted the smaller stories, described more accurately the course
of events, even during the massacre, and examined the lesser motives of the people
involved. Also, since he knew the region better and was closer to the local culture—
including its violent manifestations—he tended to play down and humanize the
terrible events, with less “orientalism.”

However, during the second part of the “trouble” or “scandal,” when the Christians
tried to take revenge and mistreated the Jews in particular, Ha-Magid engaged in a
press campaign to save the latter, among other actions, by publishing correspondence
passed on to its editor-in-chief Zilberman by Baron Rothschild’s assistant Albert
Cohen, and additional documentation reproduced from the Jewish Chronicle in
London. However, it did so carefully, for reasons of censorship and other constraints
in Lyck, and with almost no opinion articles; for the more geographically distant Bril
a little more was permitted.

Coverage of the massacre of Christians in Damascus and the attempted plot against
the city's Jews, in 1860, exemplify the first extensive, continuous treatment in the early
Hebrew press in Europe (in this case Ha-Magid, which was founded four years earlier)
of an international crisis which affected the Jews directly. (Notably, the flourishing of
the Jewish press in local languages began during the first Damascus Affair in 1840.)

This was also an example of attempts to professionalize and modernize
coverage through a combination of commentary from the desk and reports from a
foreign correspondent on the ground, or in the region of the events, demonstrating
the differences—and sometimes the complementarity—that resulted from this
arrangement. All these issues are discussed in the article, which also focuses on the
work and texts of the first Hebrew journalist in the Land of Israel, Yehiel Bril.

12¢



Abstracts

ARAB WOMEN’S ACTIVITY IN THE GREAT ARAB REVOLT
AS REPRESENTED IN THE HEBREW PRESS

RACHEL HART

This article deals with Arab women’s representation in the Hebrew press during the
“events” of 1936—-1939, also known as the Great Arab Revolt. The press carried almost
daily reports about Arab women in Mandatory Palestine. They concerned criminal
matters such as murder, rape, and car ramming; the women’s occupations such as
load bearing, fruit picking, laundering, prostitution, and running brothels; and their
activity in the revolt itself. Arab women were indeed active: They closely guarded
and supervised strikes, agitated for civil insurrection, raised funds for casualties of the
violence, sometimes donated their own money to striking drivers and sailors, supplied
groups of rebels with food and drink, and engaged in political activity as well.

The women availed themselves of youth organizations such as the Scouts and,
above all, the Shabab. They smuggled weapons, threw stones, and organized
demonstrations. They marched at the forefront of demonstrations; some headed
gangs. At demonstrations and other events, they delivered incendiary speeches, spread
propaganda, and spurred the Arab public to join the revolt. They demanded a halt to
Jewish immigration and the restoration of Arab rights which, in their opinion, had
been taken from them when the British Mandate was instituted.

They also established political and social organizations that supported the rebels.
When the British set out to demolish the old quarter of Jaffa in order to punish the
Arab population, the Committee of Arab Women in Jaffa presented the district
governor with a letter of protest, demanding that he help those affected by offering
compensation and assuring them of alternative housing.

In short, according to their representation in the Hebrew press, Arab women played,
an active role in the revolt in many ways, while continuing to do the housework, raise
their children, work the soil, and herd sheep, among many other tasks.

“THE BIG AND TERRIBLE TROUBLE IN DAMASCUS”:
YEHIEL BRIL AND HA-MAGID REPORT ON THE
MASSACRE OF CHRISTIANS IN 1860

GIDEON KOUTS

The first news report of the first Middle East reporter for the Hebrew press, Yehiel
Bril, dealt briefly with the Druze rebellion in Lebanon and Syria and the slaughter of
Christians by Druze and Muslims from July 9 to 18, 1860, as a result of which about
22,000 Christians were murdered throughout Lebanon, some 6,000 in Damascus alone.
Bril, the correspondent of the first modern Hebrew newspaper in Europe, Ha-Magid,
in Lyck, Eastern Prussia, would later become known as the editor of the first Hebrew
newspaper in the Land of Israel, Ha-Levanon. While the “neutral” Bril attributed the
bloodshed to both sides, he later became a critic of the Turkish government, citing the

11¢e



Abstracts

THE HEBREW PRESS AND THE POGROM IN MANDATORY
PALESTINE, 1920-1929

OUZI ELYADA

Following the April 1920 riots in Jerusalem, a discussion arose in the Hebrew press
in Palestine regarding the question of how to define the events and whether the word
“pogrom” (praot, in Hebrew) should be used to frame them, or the neutral word
“event” (meoraot). The discussion continued after the May 1921 riots and reached a
peak following the August 1929 attacks. In this article, I will examine the debate that
took place in the Hebrew press in Palestine (Haaretz, Doar Ha-Yom, and later Davar)
during the 1920s around the question of whether “pogroms” occurred in Mandatory
Palestine: Was an attempt being made to hide their very existence? Who tried to hide
them and why? And if pogroms really occurred in Palestine, what were their origins
and causes, and what consequences would they have on the advancement of the
Zionist project?

EXPOSURE OF HORRORS IN MEDIA REPORTING
IN THE YISHUV DURING THE BLOODY CLASHES OF
THE 1920S AND 1930S

DEVORAH GILADI

The exposure of horrors in contemporary news media is intended to have the reader
share in the experience of the victims’ suffering and thus become a partner in their
trauma. This is done with the aim of awakening the public to action and rebellion.

This article compares two waves of bloody clashes that the Yishuv endured: those
of the 1920s—peaking in the cruelest and most murderous of them in 1929—and the
Great Arab Revolt of the 1930s, which included thousands of terrorist attacks during
the years 1936—1939. The article presents a sharp difference between the two waves
of terror in regard to reportage intended to shock the reader.

The events of the 1920s were reported in a manner arousing dread, including
exposure of horrors committed and details intended to shock in various ways, such as
gruesome photographs, graphic descriptions, and comparisons with pogroms.

The years of the Arab Revolt, on the other hand, were conveyed using a completely
different terminology which presented terror incidents as trivial. The media urged
encouragement and acceptance; their reportage of funerals focused on ceremony rather
than on loss, and in general fostered a mood of forbearance. Instead of emphasizing
the horrors, they underlined the honor accorded to those murdered.

Whereas the media of the 1920s tried to arouse rebellion, that of the 1930s actively
led a process of acceptance of the reality of a bloody war while negating mourning, as
part of a policy of restraint (havlaga) and responding to the clashes by strengthening
the Yishuv rather than revolt.

10¢



Abstracts

THE PSYCHOLOGICAL WARFARE OF HAMAS
GABRIEL WEIMANN AND DANA WEIMANN-SAKS

The Hamas attack of October 7, 2023, was based on a ground invasion of thousands
of armed terrorists into Isracli communities and army camps, but it was also the
beginning of a well-planned traumatizing psychological invasion that has lasted
for many months since that terrible day of mass slaughter. Hamas, one of the most
experienced terrorist organizations in the arena of propaganda and psychological
warfare, sought to combine physical warfare with a psychological campaign that
would harm the morale of the Israelis, their cohesion, desire to fight and sacrifice,
confidence in the political and military leadership, and mental resilience. Continuing
our previous series of studies on the media-oriented conduct of Hamas, we focused
on Hamas’ psychological campaign during the war, from platforms and messages
to target audiences and effectiveness. The article reveals how Hamas preplanned
its psychological operations, from the cameras used to videotape the massacre and
uploading to online social media, to the use of hostages and their ceremonial, mass-
mediated release. The article examines some of the countermeasures that can be used
to fend off psychological attacks and Israel’s attempts to minimize Hamas’ success in
traumatizing the Israeli home front.

THE WAR FOR MINDS: FALSE PALESTINIAN
PROPAGANDA DURING THE WAR OF ATTRITION ALONG
ISRAEL’S NORTHEAST BORDER, 1967-1970

ERAN ELDAR

The war between Israel and its neighbors and Palestinian terrorist organizations
in the late 1960s was also a war for people’s minds, for global public opinion, for
public opinion in Arab countries, and for the terrorist organizations themselves, as
a way of empowering and encouraging members of those groups. The lies in Arab
publications were many. This article deals with false Palestinian propaganda in the
period after the Six Day War, a time when neighboring Arab countries were licking
their wounds after a difficult campaign in which they suffered defeat, and Palestinian
terrorist organizations were raising their heads and persisting in their struggle against
Israel. This took place on two fronts: the physical one, on the battlefield along Israel's
northeast border; and the psychological one, in the Middle East and global arenas.
The article examines Palestinian propaganda, including its local and global influence,
as well as Israel's ability to cope in this area. False Palestinian propaganda presented
Israel with many challenges, and frequently the Palestinians had the advantage in
the Middle East and global arena, where they received extensive media exposure in
the press, thus creating awareness of the Palestinian problem, even if the data they
provided journalists was far from the truth.

9¢e



Abstracts

in the context of the mehdal (blunder, fiasco) of Yom Kippur 1973, but this time
against the background of journalistic coverage of Golda Meir (Meyerson)’s race
in 1955 for the mayoralty of Tel Aviv from a gender standpoint. In the concluding
article of Kesher 61, Nurit Govrin introduces us to a hitherto unknown literary journal
that she discovered during her years of research into the history of Hebrew literary
periodicals. The publication came out in 1926 in Antwerp under the title Moznaim,
three years before the famous eponymous magazine was founded by the Hebrew
Writers Association, which was almost certainly oblivious to its existence.

The other regular sections of Kesher appear for your perusal and use. We look
forward to meeting with you again in the summer with new, interesting, and high-
quality material—and especially, good news.

The Editor

8¢



What'’s in Kesher

WHAT’S IN KESHER 61

FIGHTING ON THE BATTLEFIELD AND CONFRONTING
ATROCITIES: THE MEDIA BETWEEN WAR AND
POGROM, BRAVERY AND SACRIFICE, REPORTING AND
PROPAGANDA

Unfortunately, the shock and brutality of the events of autumn 2023 and their
aftermath forced us to postpone the publication of Kesher 61 to late winter 2024.
Much of the content of this issue has been adjusted to reflect current events, allowing
us to publish initial studies about media aspects of the ongoing war from a historical
and comparative perspective without forgoing current ones.

Kesher 61 commences with a brand-new study by Gabi Weimann and Dana
Weimann-Saks about the psychological warfare that Hamas has been waging in
the war in Gaza, the means it employs, and the way they are used to influence the
Israeli public and the international scene. Eran Eldar takes us back to false Palestinian
propaganda in the War of Attrition years, on the northeastern front, as part of a battle
for minds against the Israeli authorities.

In the opening article of the section dealing with violent historical “events” in our
region, Ouzi Elyada writes of the prickly debate that erupted in the Hebrew press in
Mandatory Palestine about how to frame the hostilities of the years 1920-1929, and
the use of the diasporic term pogrom in this context. The word made a big comeback
in the wake of October 7 and in reference to the implications of what happened that
day. Devorah Giladi discusses the policy of the Hebrew press on disclosing atrocities
during hostilities, and the differences in portraying the violence of the 1920s and that
of the 1930s. Rachel Hart describes the personae of Arab women and their role in the
1936-1939 Great Arab Revolt, as represented in the Hebrew press at the time.

In his review of the contemporary Hebrew press, Gideon Kouts takes up an earlier
and more far-reaching slaughter of Christians by Druze and Muslims—the 1860
Damascus massacre—which had a “Jewish offshoot” in the form of a libel brought
against the Jews after the violence waned. Kouts’s analysis also compares reports
from the local correspondent, Yehiel Brill, with those of David Gordon, the editor of
Ha-Magid, in its place of publication, Eastern Prussia.

In our Documentation section, we present verbatim reports from the Hebrew press
about the city of Gaza after the British conquest in the 1920s, and the Jewish attempt
to settle there.

Hila Lowenstein-Barkai, in her article “Write down: I am an Arab,” discusses
the current inter-Arab discourse on Facebook, which serves as a platform for the
“counterpublic” of Israel’s Arab minority.

Moshe Harpaz portrays election propaganda surrounding Israel’s first Constitutional
Assembly in 1949.

Gilad Greenwald investigates a personality who has returned to topicality recently

7¢



Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world
and in Israel, is published twice yearly by The Shalom Rosenfeld Institute for Research of
Jewish Media and Communication at Tel Aviv University. Kesher seeks to publish original
research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors,
and influence of Jewish media and media people from a multidisciplinary perspective. All
articles are peer reviewed blindly by experts, members of the Journal’s Advisory Board,
and if necessary, externally. Articles should be submitted in Word to press@tauex.tau.ac.il.
A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words.
The bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow
the conventions of your discipline.

The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and
proposes such reviews itself. Kesher also publishes a list of recently approved doctoral
dissertations and master’s theses, along with abstracts of no more than 250 words in length
(for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations).




CONTENTS
Kesher No. 61, Winter 2023-2024
What’s in Kesher 61: Fighting on the Battlefield and Confronting Atrocities —

The Media between War and Pogrom, Bravery and Sacrifice, Reporting
and Propaganda

English Abstracts

The Psychological Warfare of Hamas — Gabriel Weimann and
Dana Weimann-Saks

The War for Minds: False Palestinian Propaganda during the War of
Attrition along Israel’s Northeast Border, 1967-1970 — Eran Eldar

The Hebrew Press and the Pogrom in Mandatory Palestine, 1920-1929
— Ouzi Elyada

Exposure of Horrors in Media Reporting in the Yishuv during the Bloody
Clashes of the 1920s and 1930s — Devorah Giladi

Arab Women’s Activity in the Great Arab Revolt as Represented in the
Hebrew Press — Rachel Hart

“The Big and Terrible Trouble in Damascus”: Yehiel Bril and Ha-Magid
Report on the Massacre of Christians in 1860 — Gideon Kouts

“It’s fortunate that Mahmoud Darwish passed away before seeing this
page”: Intra-Arab Discourse on the “Write down, I am an Arab” Facebook
Page — Hila Lowenstein-Barkai

Election Propaganda for the Constitutional Assembly in the Israeli Press,
1949 — Moshe Harpaz

“Can a woman serve as mayor according to Halacha?” Golda Meyerson
and Press Coverage of the 1955 Campaign for Mayor of Tel Aviv
— Gilad Greenwald

The Pre-Moznaim Moznaim — Nurit Govrin
Documentation

Research Reports

Book Reviews

Contributors to This Issue

Te

9e¢

9e

10e

10e

11le

11e

13e

13e

l14e
15e
258
281
293
307



ADVISORY BOARD

Prof. Hanna Adoni, Reichman University, Herzliya

Prof. Cyril Aslanov, Aix-Marseille University, France, Academy of Hebrew Language
Prof. David Assaf, Tel Aviv University

Prof. Ami Ayalon, Tel Aviv University

Prof. Judy Baumel-Schwartz, Bar-Ilan University

Prof. Haim Be’er, Ben-Gurion University

Prof. Ella Belfer, Bar-Ilan University

Prof. David Biernot, Charles University, Prague, Czechia
Prof. Menahem Blondheim, Hebrew University of Jerusalem
Prof. Jerome Bourdon, Tel Aviv University

Prof. Judit Boxer Liwerant, National Autonomous University of Mexico and Hebrew
University of Jerusalem

Prof. Aviva Chalamish, The Open University

Prof. Joseph Chetrit, Haifa University

Prof. Akiba Cohen, Tel Aviv University

Prof. Daniel Dayan, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris, France
Prof. Eran Eldar, Tulane University, USA

Prof. Ouzi Elyada, Haifa University

Prof. Shmuel Feiner, Bar-Ilan University

Prof. Anat First, Netanya Academic College

Prof. Nurith Gertz, Sapir College

Prof. Yossi Goldstein, Ariel University

Prof. Yosef Gorny, Tel Aviv University

Prof. Nurit Govrin, Tel Aviv University

Prof. Daniel Gutwein, Haifa University

Prof. Ruth Kartun-Blum, Hebrew University of Jerusalem
Prof. Gideon Kouts, University of Paris 8, France

Dr. Tal Laor, Ariel University

Dr. David Lavie, Hadassah Academic College, Jerusalem
Prof. Shmuel Lehman-Wilzig, Bar-Ilan University

Prof. Noam Lemelstrich Latar, Reichman University, Herzliya
Prof. Yehiel Limor, Bar-Ilan University

Prof. Rafi Mann, Ariel University

Prof. Roman Marcinkowski, University of Warsaw, Poland
Dr. Mordecai Naor

Prof. Mordechai Neiger, Bar-Ilan University

Prof . Hillel Nossek, Kinneret Academic College

Prof. Moshe Pelli, University of Central Florida, Orlando FI., USA
Prof. Yoram Peri, University of Maryland

Prof. Dina Porat, Tel Aviv University

Prof. Raanan Rein, Tel Aviv University

Prof. Ephraim Riveline, University of Paris 8, France

Prof. Ofer Schiff, Ben-Gurion University

Prof. Anita Shapira, Tel Aviv University

Prof. Yaacov Shavit, Tel Aviv University

Prof. Zohar Shavit, Tel Aviv University

Prof. Dov Shinar, Hadassah Academic College, Jerusalem
Prof. Shmuel Trigano, University of Paris 10, France

Dr. Rafael Vago, Tel Aviv University

Prof. Gabriel Weimann, Haifa University

Dr. Ada Yurman, Bar-Tlan University

Prof. Mordechai Zalkin, Ben-Gurion University



kesh2r

Journal of Media and Communication History in Israel
and the Jewish World

Editor:
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board:
Prof. Meir Chazan, Dr. Orly Tsarfaty, Dr. Baruch Leshem,
Prof. Ouzi Elyada, Prof. Nurit Guttman

Editorial Assistant: Nurit Karshon
Hebrew Copy Editor: Herzlia Efrati
English Translations: Naftali Greenwood
English Copy Editor: Beryl Belsky

000

TEL AVIV UNIVERSITY

The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication
The Daniel Abraham Center for International and Regional Studies
The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities



FEFS Journal of Media and Communication History in Israel and the
[~ [T —| Jewish World

The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication
The Daniel Abraham Center for International and Regional Studies

The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities

Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 6139001, Israel

Tel. 972-3-6405144

Email: presstau@tauex.tau.ac.il

https://dacenter.tau.ac.il/shalom-rosenfeld

Head of S. Daniel Abraham Center: Nadine Kuperty-Tsur
Founder of the Institute: Shalom Rosenfeld
First editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

Kesher is published in cooperation with REEH, European Journal of Hebrew
Studies, University of Paris 8

Graphic Editor: Michal Semo-Kovetz, TAU Graphic Design Studio

Cover Design: Michal Semo-Kovetz

Cover Illustration: Judith Eyal

Back cover image: Article by von Weisl marking the first anniversary of the 1929 events.
Doar Ha-Yom, 12 August 1930. “Historical Jewish Press” website (JPress)

Print: Zadok Keinan Ltd.

Kesher is published twice a year.
Annual subscription: 100 NIS
Single issue: 60 NIS

Please contact us by mail:
presstau@tauex.tau.ac.il



k25hR2r

Journal of Media and Communication History in Israel
and the Jewish World






e ATy W, @ ISR M0 AT TSR

Porat 3

5510 n, Doz ooT

W T

semn <770 DB
e e

Puen Wz w2000 e
A5 B PHSTRD 3 em Do
W Er THe3PamS S 150
Ao g My ANE TR aw
A colunn squivalent to th
doublo column.

— <monon M
26630 — 4500 1 BU

Zan_ B 1)
290 . — 821 pw
s I . x
A : M. WITT
W. 62 Xisiostr, 31 Te

. sty

(BT AYIRAT 3

(0 10 DI Mnzp W) S5 N WD e IR 1 03 O TR g

01911817 +01J7°

Hon’

% ¢ xm
» nuwo
M KN
o

s v
o
s
b 13
i ot
m ok
LE Rl
s anw

s oay achera

AT W M ;NS ¥ e nme
e g R
DR WD 53 5 DVEIED QDIMNRTY Wl
TR DOTIMBN IR WOAN DR NI

oMy ARIM W wem MW W W
My AR ENEYER

oMY ' S neem win o
o1 A By T T3 Kmp 593 Y
1 D13 BEN DX PIDAMS TN D3 ¥ T2
PI0D WY 13 TN 2N PSS i 57
m o Enn P Sova m wEmn AW M
— PR — TS N 1) — T [ P2
PN T 52 DTSN OY TOW [P M
K TR 932 GIEM I By 102
ann nass ww

O wEORY P TS WY v
IR MBI NROVA Sy TBUP HRERAAC
m ey R TS TS naen b
M T S P R PRe
oW B e W Wn e Sk
1" 1853 it D A § S ks
o DRI DI D S TER
3 SN Y 53 IR DS TS 33
 NSE5 DIN W P T U Iz A
orm mermen pp: = 13

fm gz mD GTNER 59 psen o)

S0 PRS0 W TP P — M3y mowss |

nyn
SPNTD 97T

ETbT WD YED erD DmREER MR
R AP R SIS 5P nnS movs
N SY RD SR S mSp o TN
SR I DERR NIV T — Sewn
55 TIND ST sy 53 TuBD HI B 00
sumA mamn Aens ne o onnen
“whn $33 SR AW 52 133 P33 Y
R 3W ReEIRS B médm ms
n3 DRI DOEWR F SR P

i o

ans® romsun avmee o

M S navon SE — mem a on
n> oy e R N2 A — 1919
T 3 T S TS R
i SIS RIS DR S R 5 TOT 1
anvs B — v vST S 1D

S nPSTIN PED T3 LSS TI33 AR T 3
W3 — TN MYIOM AUNSA M
23w AN 5 I BN B Y 270
ANRETR PR

»a:
1
200 AU R v oy
™5 P - mwnE BN B S oy

P WD MK MOBS SoWR mH pm
N T T B W R SRS mn

XD D3 I M SHIEN N 59 Mo

5 R T BRP N M — MSREW
R o SIS (T N3 AvaY 5
T R S
e
VI DD KK IR v K5 MR
mano Y W A3 TW WD KW TR
TER W VR BT — AP TR O3
Mws N RSMTND T ngsvn 1oR
; TBUR Y 3 B0 SRR 6N ST
[
s v MG TV S0 K0 nU 17
ondon M3 founen ROBT aw3
BT TR D0 v, L O DR
s> % Dus omor T R

B n2

(oS VIS STOR TW S B o
Ay I Bn T8 e
ORI W 33K DBOK 13w
XY Q3 BAR TN PRY DDISY D) D0
I w3 WS I3 DPER Y 81 1
s i A5 T2 803 ToID S TR
S %S NS 7D 53 MU MR
~on nim Sy nigsk 53 ¥no mE oI
TIPPIN TBOE TN PO 37 53K LLASKD MR
IR T GRS YAV 2P
IM - AWYN 1P S HriaT Men Td amag
“owiz: P 52 [2IKY WBNR M 19 1903
33 woKow TN 'Ho3 TP WS AN

0TI DDA Wy D

o

TEPY
™ Wy
m2ys
N

~9AmDe LMen DUy

NI DY ) 10 o
BN TR TR TR P Y
TUTTI MRV BY RpS D%
w5 D o S
TS DRI e BN T

1% P2 031 "0

sy wan

wen M
e

RN

o —(wk00) 11 Kde
PN BN TPE MY e Mus 5y Y
AND M VIVER B3PS DWIK 0 BV

53 qUm3 Py N R PN A RS

The Shalom Rosenfeld Institute for Research of

DTN 7Y %Y Bobn
h~=rivein

So meemn 63 RS 13 —(0) 9 3
nson® MAN D3 ASIMRI OBAPES PN
SR Sy mKD Pz BDOn Tam YYs SU
-1 TR PR 55U 53 AR Rpn M 2300
ST A AN S

TRYIAR PN T 2000

K1 APED —(h00) 1k PN T
Wb 18.30 rev2 SwaR ke 100 T
RS KA TN DOV D ARON
N0 TP RN D K BP0 AP
ousw SN W LGrOOK) D M 2
5 14 DY AUDD VD DD 5 AP

e
BYAPT SN NSPin R I

M Tews W
M orn W AT o

SR GeT W 9 BTED M
own oz o T

e ATen BN UK @
T P3N DT, 1 D DT
E PP £33 STans M weR
N — B3 AN NP 3 NS ASTaR
w2 " S WIW AN DTN D BN
7 I BoRS B MN R 3
NSNS ST WM $2 RSN AN
M50 NS D DR 9w 1 von
a2 vy o

Evonsy am 71309 S 16 S oK
IR TSI YR YN A5 AYOT

SERETC AU S

TEL AVIV UNIVERSITY

¥20Z-€T0T J23UIM

=
61

ISSN 0792-0113

Jewish Media and Communication at Tel Aviv University

The Lester and Sally Entin Faculty of Humanities



